maandag 1 augustus 2011

Spitsmijden in Brabant

Ik ben 1 van de 1600 mensen die in het zuiden van het land mee doet aan Spitsmijden in Brabant. Daar heb ik al wat meer blogjes aan besteed.

In het Eindhovens Dagblad kwam ik een stukje tegen met wat resultaten:

Het blijkt dat 1 op de 3 van de deelnemers de spits mijdt.
In de meeste gevallen (17 procent) wordt de spits gemeden door aanpassing van de route. Het aanpassen van het vertrektijdstip geldt voor 9 procent van de spitsmijders. Fietsen scoort 4 procent en het openbaar vervoer biedt in 2 procent van de gevallen uitkomst.
Ik behoor ook tot de 17% die een andere weg kiest om van en naar het werk te rijden. Het is voor mij een paar minuutjes langer rijden en in afstand zelfs korter. En nu ik het een paar maanden heb gereden is het een automatisme geworden. Ben er helemaal aan gewend.
Het percentage spitsmijders dat hun vertrektijdstip aanpast vind ik eigenlijk verrassend hoog, omdat de mijdperiode vrij ruim is (van 07.30 uur tot 09.30 uur en van 15.30 tot 18.30 uur). Met mijn werktijden kom ik daar niet voor in aanmerking.
Het percentage fietsers vind ik dan weer verrassend laag. Ik weet natuurlijk niet wat de afstanden zijn van de 1600 mensen, maar toen ik nog in de binnenstad van Eindhoven werkte en woonde, ging ik altijd op de fiets naar mijn werk. Heerlijk. Nu kan dat niet meer, want ik zit nu op 21 km enkele reis (ja kan wel, wil ik niet).
En het openbaar vervoer is ook niet echt een oplossing voor me. Dan ben ik bijna 2 uur onderweg enkele reis met zowel bus als trein. Dat gaat me veel te ver. Nu ben ik een half uurtje enkele reis onderweg. En dat vind ik eigenlijk al te veel.

Ik zou namelijk heel graag dichter bij huis gaan werken. Ten eerste omdat ik die 4 uur per week reistijd per week veel beter kan besteden als moeder, huisvrouw, enz. en ten tweede omdat het heel veel geld scheelt natuurlijk en nog beter voor het milieu ook. Maar... ik heb een leuke baan bij een leuk bedrijf, dus waarom zou ik? En helaas is het nog steeds zo dat in deze tijd een andere baan zoeken en daarna vooral houden ontzettend risicovol is. Nu heb ik vastigheid. Dus toch nog maar even de spits blijven mijden de komende tijd voor mij.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties op mijn blog zijn altijd welkom. Leuk om van je te horen!