donderdag 7 april 2011

Lauren verslaat...

Dinsdag had ik "Lauren verslaat" opgenomen omdat ik het zo'n leuk programma vind en ik het niet kon kijken. Gisteravond heb ik het terug zitten kijken en ik moet zeggen, ik was behoorlijk onder de indruk.
Het ging over extreme dierenactivisten.

Het stuk over de jacht in Engeland was erg indrukwekkend, maar daar had ik al een beeld van, dus dat raakte me niet zo. Maar natuurlijk is het verkeerd om voor je lol een kogel door een beest te jagen. Wat je uberhaubt net een uur van te voren zelf los hebt gelaten.

Het andere stuk ging over een varkensboerderij en een kippenboerderij. En dat heeft me wel onzettend geraakt en diepe indruk op me achter gelaten.
De varkens werden echt in hun hokje gepropt (letterlijk, want er was aan alle vier de kanten geen ruimte meer). Hadden ontstekingen, doorgesleten plekken, enz. De biggetjes worden zonder verdoving gecastreerd en ook de staartjes worden er zo zonder pardon afgeknipt (en die lieten ze ook nog lekker op de grond liggen). Ik zat met open mond te kijken. Walgelijk, echt waar.
De kippen zitten met een stuk of 5/6 in een kooitje van gaas waar ze vanaf 4 maanden tot bijna 3 jaar inzitten. In die tijd leveren ze eieren en daarna worden ze geslacht.
Ze plukken elkaar kaal van ellende. Er stond er zelfs eentje op zijn dode lotgenoot, omdat die gewoonweg nog niet weggehaald waren. En mijn haar op mijn armen ging recht overeind staan toen ik hoorde dat ze gewoon de botjes horen breken als ze ze ophangen aan de 'slachtlijn' (levend), gewoon omdat de botten veel te zwak zijn en bij het minste of geringste breken.

Ik ben een enorme carnivoor en ik hou (hield) echt van mijn stukje vlees, maar ik heb altijd met oogkleppen opgelopen denk ik, want ja hier komt het vandaan. Nu zal niet iedere stal er zo extreem uitzien, maar dit is wel realiteit. Het gebeurd!
Het heeft mij in ieder geval wakker geschud om een heel stuk te gaan minderen met mijn vleesconsumptie. En goed te kijken waar mijn vlees en eieren vandaan komen.

Je kunt het hier terug kijken: Lauren verslaat: extreme dierenactivisten

4 opmerkingen:

  1. Weerzinwekkend hoe men de dieren behandelt!
    Van eieren vind ik het een makkie, je kan duidelijk zien welke eieren je moet kopen. Of nog makkelijker, neem een kip. Wij hebben 3 kippen in de tuin, altijd verse eitjes (ook om weg te geven want 3 eieren per dag is echt te veel!) en je keukenafval wordt ook nog voor een groot deel weggegeten.
    Maar wat met vlees? Hoe kan je daaraan zien waar het vandaan komt? Behalve als je bio koopt natuurlijk, maar anders? Ik koop mijn vlees op de boerenmarkt bij iemand die vlees van eigen boerderij verkoopt. Maar eigenlijk ben ik daar nog niet gaan kijken hoe die z'n dieren behandelt...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb het helaas gemist, moest werken. Ik ga kijken of het ergens nog te zien is.
    de beelden ken ik helaas al...
    Ik ben vegetarier geworden omdat de vleesindustrie zo vreselijk slecht is voor het milieu en armoede in andere landen in de hand werkt.
    Maar dit soort beelden waren een steuntje in de rug....
    Knap dat je het onder ogen durft te zien, veel mensen zappen gewoon weg.
    Wat mij betreft bestaat er helemaal geen diervriendelijk vlees, het dier moet nou eenmaal dood, hoe vriendelijk is dat???
    (vleesloos is ook beter voor de lijn;-) da's ook weer fijn...!)
    Hoewel...chips, chocola.......

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat goed dat je dit blogje schrijft. Ongeveer vijf jaar geleden kwam ik ook tot inkeer en besloot direct alleen biologisch en (veel)minder vlees te kopen. Gelukkig hadden we al kippetjes voor de eieren, daar ga ik denk ik maar eens een blogje over maken. Nu zijn we zelfs al zo ver dat we een deel van een koe bij een boer kopen waar we de koeien hebben gezien en weten wat ze te eten krijgen. Dit jaar hebben we ook voor het eerst een aantal kippen zelf geslacht. Niet iets wat ik voor de lol doe, maar voor mij is dit de manier om mijn gezin van 'eerlijk' vlees te voorzien. Vlees helemaal schrappen wil ik niet, ik heb gemerkt dat ik een vleeseter ben, maar ik weet zeker dat de meeste mensen vlees alleen als een product uit de winkel zien en dat is triest. Groetjes Helena

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het klinkt echt afschuwelijk! Gelukkig hebben wij vlees van het scharrelvarken van mijn neef Henk, die ook slager is.

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties op mijn blog zijn altijd welkom. Leuk om van je te horen!