dinsdag 5 april 2011

Suiker: wolf in schaapskleren

Jan heeft nogal vaak last van migraine, tot een paar maanden terug wel meerdere malen per week. Na jaren dezelfde medicijnen slikken heeft hij maanden terug eindelijk de stap genomen om naar de huisarts te gaan. Die concludeerde: stoppen met de dagelijkse medicijnen en je eetpatroon aanpassen (hij heeft een eetdagboek bij moeten houden). Migraine kan immers uitgelokt worden door een allergie, door stress of door bepaalde voedingsstoffen zoals scherpe kruiden, alcohol, koffie en voeding met veel suiker- vooral chocola is berucht onder migrainepatiënten. Andere onderzoeken brengen problemen bij de hersenstam en nekklachten in verband met migraine. Uit het eetdagboek bleek dat Jan (en ik eigenlijk ook) redelijk ongezond leefden. Dat was voor ons ook wel een wake-up call.
Bewust anders gaan eten, niet radicaal omgooien, maar eerst een starten om van ongezond eten naar normaal eten te gaan. Daarna zien we wel verder.
Te beginnen met minder suiker. Jan dronk zeker anderhalve liter cola per dag. En daar zit zo ontzettend veel suiker in!!!

Kijk bijvoorbeeld eens op: Sugar Stacks. Deze (Amerikaanse)  website laat in suikerklontjes zien hoeveel suiker een bepaald product bevat.


De site gebruikt suikerklontjes van 4 gram per stuk, dus in de rechtse literfles cola zit 108 gram suiker. Beetje snelle rekensom leert dat in ‘onze’ anderhalve literflessen ongeveer 162 gram suiker zal zitten.

Daarnaast at Jan heel veel witbrood. Een sneetje wit brood komt overeen met een eetlepel suiker (ongeveer 6 gram). Vriendlief at gemiddeld zo’n 6 sneeën per dag, dus dat komt neer op 36 gram.
Dan zit je dagelijks al op bijna 200 gram suiker per dag alleen al aan cola en brood! Dat is 73 kilo per jaar!!! (heb het net pas uitgerekend en ik schrik hier echt van). Het gemiddelde is 36 kilo per jaar (nog geen 100 gram per dag) en dat is al te veel.
Gelukkig is hij met zowel cola als witbrood radicaal gestopt en is in 3 maanden tijd 16 kilo afgevallen (fijne bijkomstigheid) en heeft alleen nog maar migraine bij grotere stress. Voor de rest is het helemaal weg.
De gewone cola is vervangen door suikervrije cola, afgewisseld met water en ranja (hele slappe).
Het witte brood is (na 34 jaar!! "lust ik niet") vervangen door volkorenbrood en volkorencrackers. Voor mij ook zonnepit- en maïsbrood. Ook gaat er regelmatig een lekkere salade mee naar het werk voor het middageten.
Ook de
gewone witte rijst is inmiddels vervangen door zilvervliesrijst.
Volkorenpasta moeten we nog een beetje aan wennen, maar dat komt ook nog.


En zo gaan we nog veel meer veranderen. Zelfs het opschrijven van deze blog heeft me weer aan het denken gezet. 73 kilo!! Jeetje!

10 opmerkingen:

  1. Goede titel heeft je blog, ik ben het er helemaal mee eens! Leuk om te lezen wat een positief effect het minderen van suiker al heeft.
    Ik zou alleen op de termijn wel ook met cola light stoppen. Daar zit weer aspartaam in en dat is weer een andere wolfs in schaapskleren. Google maar even, daar word je niet blij van. Maar goed, wat je zelf al zegt, langzaam alles aanpakken. Je kunt niet alles tegelijk doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Is geen cola light, maar suikervrije cola (met het zwarte etiket). Zit daar ook aspartaam in? Ga ik even nakijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je bedoelt coca cola zero? Ja, daar zit helaas ook aspartaam in.
    Trouwens je mag mijn eerste reactie hierboven wel weg halen. Ik zag bij nader inzien toch een paar spelfoutjes, die ik toch echt niet aan kon zien, als juf. Beetje te snel op 'plaatsen' gedrukt dus. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Toen ik zwanger was, was ik gek op cola.
    Nu moeten we het meestal weggooien als er visite is geweest die het drinkt.
    En witbrood eten we alleen af en toe in het weekend.
    Chocola dat is mijn grootste valkuil, vooral 1 keer maand.

    Groeten Herma

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Paar tips: als je (verse) citroen met water vermengt heb je ook het gevoel dat je limonade aan het drinken bent (zonder suiker uiteraard ;-)
    O wat ben ik blij dat ik geen limonade met prik lust!!!
    Dat van die pasta herken ik en je went makkelijker aan de smaak als je gewone pasta met volkorenpasta mengt net zo lang totdat je alleen nog maar volkorenpasta eet; nu wil ik niet anders meer :-)

    Nu nog de chocolade ....

    Groeten Miss J

    BeantwoordenVerwijderen
  6. iets die heel erg zoet is 100% natuurlijk en niet kankerverwekkend is STEVIA in nederland vrij te verkrijgen in een druppel flesje in frankrijk heb ik ze gevonden in dezelfde vorm als "zoetjes" in belgie was het erg moeilijk en tot nu toe bijna niet te krijgen omdat de suikerbiet en zoetstoffen producent ertegen waren!!! dat kun je wel denken er is dus veel geld meegemoeid hé en dat is veel belangrijker dan de gezondheid van de mensen er is een boek in amerika geschreven sugar blues... waar ze overal suiker in steken in mayonaise in sigaretten en dan nog niet over de smaakversterkers en de slechte vetten gesproken namaak kaas etc maar ook hier telt alweer voor de "armere" mensen is het echt duur om gezond te eten ....voor één braadkip 16€!
    tja beter een vegy burger?? maar is die zo gezond en soja is dat zo goed voor de natuur?
    zucht , moeilijk hoor! lieve groet Jezebelle

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heeft ie geen last gehad van afkick-verschijnselen of flinke dips in zijn bloedsuikerspiegel?? Ik ben ook met suiker aan het minderen (vooral koekjes, want frisdrank drink ik niet) en af en toe heb ik zo'n dag ertussen dat m'n lichaam heel extreem reageert: ik heb dan de hele dag honger, wat ik ook eet. En soms krijg ik nu juist migraine tijdens het minderen. Maar eigenlijk merk je dan pas wat suiker met je lichaam doet. Knap hoor, dat ie zo radicaal het roer heeft omgegooid!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hij was wel wat vermoeider in het begin en juist in het begin wat meer hoofdpijn gehad, maar het viel eigenlijk wel mee met de afkickverschijnselen.
    Bedankt voor de rest van de tips allemaal

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ha Marieke,
    ik had ook altijd veel migraine.
    Tot ik er na heel veel omwegen achterkwam dat het kan komen door smaakversterkers (vooral E621), conserveermiddelen en kleurstoffen en gebrande chocolade. Nu ik dit allemaal weglaat gaat het echt veel beter en voel ik me ook echt veel fitter. Witte chocolade (is eigenlijk niet echt chocolade) kan wel. Ik kan er werkelijk wel een boek over schrijven, maar migraine is dus niet iets wat je klakkeloos moet accepteren. Er is hele vaak wat aan te doen.
    Groetjes Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. hier nog een late reactie:

    zoals puur en groen al zei: aspartaam, zo slecht.
    Onze dochter had/heeft ook migraine.
    Kreeg van iemand de tip om op te letten op aspartaam.
    Meteen gestopt mnet al die light producten, en dat scheelde al heel erg veel.
    Ze kan ook niet tegen mixen uit een zakje voor bijv. macaroni of preischotel.
    Witte suiker is rietsuiker geworden, alles bij elkaar heeft het enorm veel geholpen.
    groetjes Els

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties op mijn blog zijn altijd welkom. Leuk om van je te horen!