maandag 4 april 2011

Verwaterd vlees?

Al jaren wordt er gesproken over het feit dat supermarkten hun vlees 'verwateren'. Dus water/vocht toevoegen aan het vlees.
Ik koop altijd mijn vlees bij de supermarkt en ik vond altijd al wel dat er erg veel vocht uit het vlees kwam. Zo erg zelfs dat je het vocht uit de pan moet scheppen om het vlees te kunnen bakken i.p.v. koken.
Na wat zoeken op internet blijkt dat door de hoge temperaturen het bindmiddel oplost, waardoor het vocht vrijkomt. Is het dan toch waar dat er water met bindmiddel wordt ingespoten?

Gisteren nam ik de proef op de som. We aten broodjes shoarma. Shoarma in de pan gedaan (pan wel eerst goed heet laten worden, want ik wil het natuurlijk wel eerlijk doen). Na een paar minuutjes begon er al wat vocht te komen. Nog even gewacht en daarna al het vocht in een koffiekopje geschept (en die liep op het eind bijna over). Daarna toch maar even gewogen. Nu wil ik het weten ook.
Van de 873 gram die gemeld werd op de verpakking (dat klopte vrij aardig) bestond het vlees voor 14% uit vocht (121 gram). Hij was gelukkig in de bonus en kostte me 'maar' € 3,75. Dus uiteindelijk € 0,53 betaald voor het vocht. Duur watertje!

Maar hebben wij dat niet zelf veroorzaakt? Vlees met water blijft er namelijk langer "vers" uitzien. Onbehandeld vlees krijgt na korte tijd donkere randjes en een lichte verkleuring en dat vinden wij dan weer bijna bedorven en dat kopen we niet.

Ik heb zo het idee dat het enige dat helpt hiertegen is om naar de 'echte' slager te gaan, maar ja aangezien wij echte carnivoren zijn (sorry voor de vegetariers onder jullie) kan dat nog wel eens een dure bezigheid worden, want de slager is toch wel aanzienlijk duurder dan het vlees van de supermarkt. Daar moet ik toch echt nog eens een goede overweging in maken, want ik betaal nu ook meer dan 50 cent voor niks....
Hier ga ik me nog eens in verdiepen. Misschien eens een keer echt een vergelijkend warenonderzoek doen. Ik denk dat ik binnenkort eens hetzelfde vlees bij zowel de slager als de supermarkt kopen (bij ieder de helft) en dan wegen maar en natuurlijk ook proeven maar.

4 opmerkingen:

  1. Wat klinkt dat vies zeg: 'verwaterd vlees'! Maar je test vind ik erg interessant. Ik heb gehoord dat er ook kleurstoffen worden toegevoegd zodat het vlees er appetijtelijker uit ziet....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Van een goed 'klein' stukje vlees van de slager kun je meer genieten dan een groot stuk kiloknaller stuk vlees van de supermarkt hoor.
    En de prijs valt best mee als je niet elke dag vlees eet. Ik heb het er in ieder geval wel voor over, die dagen dat we wel vlees eten. Je merkt het bijvoorbeeld met gehakt ook goed, uit de supermarkt is het heel vet en stinkt het. Van de slager is een stuk mooier, veel fijner om gehaktballetjes mee te draaien.
    Zonder vlees is trouwens vaak ook goedkoper ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heb zelf niet zo'n moeite met wat minder vlees in de week, maar daar hoef ik bij mijn vriend niet mee aan te komen... Die heeft "niet gegeten" zonder stuk vlees op zijn bord.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ellen zei.

    Vandaag 1 kilo mager runderlappen, van de supermarkt gestoofd. Daarna was er over: 680 gram. Ik vind het schandalig.

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties op mijn blog zijn altijd welkom. Leuk om van je te horen!