maandag 23 mei 2011

Belangrijk: zicht op je financiën

Ik blijf het herhalen, houdt je centjes goed in de gaten. Zowel de contante betalingen in de winkel (bonnetje controleren) als de automatische afschrijvingen. Heb er al veel geld mee 'bespaard', voor zover je over besparen kunt spreken dan.

Peuterzwemmen is vorige maand dubbel afgeschreven (kwartaalbetaling dit maal van 41 euro). Meteen gebeld en ze zouden 1 betaling terugstorten. Vandaag nog even gecontroleerd en het stond er nog steeds niet op. Maar weer even een telefoontje aan gewijdt. Krijg ik de mededeling dat ik het deze week nog maar even af moet wachten. Nou weet ik dat de gemeente dit terug moet storen voor het zwembad, dus ben bang dat ik nog wel even op mijn centjes moet wachten, maar ik blijf het in de gaten houden.

Vanmiddag een wikkeljurkje gekocht bij het Kruidvat. Stond 5,99 op. Dat is goedkoop, die neem ik mee. Ook nog een pak luiers gekocht. Moest ik 21 euro en nog wat betalen. En dat kan niet, dat is teveel. Ik had al betaald toen het kwartje viel. Op het bonnetje stond 8,99. En ze stonden ook wel voor die prijs in het boekje, maar op het jurkje zelf stond 5,99. Mondje open gedaan en netjes 3 euro terug gekregen.

En dan de klapper: de belastingdienst.
In 2009 een brief van gekregen dat ik in 2010 geen kindgebonden budget meer zou krijgen omdat ik te veel ging verdienen. Gecontroleerd en dat klopte. Prima, jammer maar zo zijn de regeltjes nu eenmaal. Tot mijn verbazing krijg ik in januari 2011 zomaar weer kindgebonden budget gestort en niet een beetje, nee 84 euro in de maand. Terwijl daar niks aan vooraf is gegaan....Weer even gecontroleerd op de site, nee geen recht op. Meteen maar weer stop laten zetten. In april niet meer gekregen, maar nu krijg ik een beschikking van 336 euro. En dat is te veel naar mijn idee. Gebeld, blijkt dus dat ze toeslagen vooraf betalen, dus in december 2010 ook al gehad. En 4x 84 euro is inderdaad 336 euro, die ik nu dus terug mag betalen. Prima, want ik had er geen recht op, maar wat mij het meeste dwarszit is dat ik dit zomaar ineens weer betaald krijg, terwijl ik er geen recht op heb. Ik heb er niet om gevraagd en zij hebben het per 2010 stop gezet. Ga er toch nog maar even een briefje aan wagen... Kan het altijd proberen ook al geef ik mezelf niet veel kans. Ach ja, leuker kunnen ze het niet maken....

4 opmerkingen:

  1. Dat geld van de gemeente gewoon storneren met internetbankieren. Ik wacht niet af met zoiets; komen ze vanzelf vragen 'whatskebeurt' nou.. jij zit onterecht aan mijn centen aan dat kun je mooi vergeten met mij!! En dan als je duidelijk zegt dat ze een fout maken, is het meestal al geregeld op deze manier. Geld dat je zelf hebt overgemaakt of via ideal betaalde, kan het niet mee. Dan moet je blijven zeuren. Maar met incasso kan het wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. je bent goed bezig zeg! Zo bespaar je heel wat.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geld wat onrechtmatig van je rekening wordt geincasseerd kun je zelf terug laten boeken als het binnen 6 weken is.
    Doe dit altijd ga niet wachten tot de desbetreffende instantie het licht ziet.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bedankt Zena en anoniem! Heb net gebeld en de bank heeft het teruggestort. Wist de termijn niet waarbinnen dat kon. Dacht dat dat maar heel kort was, gelukkig niet dus. Was nog net geen 6 weken, dus het ging nog.

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties op mijn blog zijn altijd welkom. Leuk om van je te horen!