maandag 2 mei 2011

Wisselen van supermarkt

Ik ben was enorme fan van de Appie. Om meerdere redenen eigenlijk, maar voornamelijk om het grote aanbod luxere producten met daarnaast het spotgoedkope ES merk. En geen enkele supermarkt kon daar aan tippen, tenminste dat dacht ik. Totdat er een C1000 geopend werd in hetzelfde winkelcentrum (voorheen SdB supermarkt). Ik dacht: laat ik het eens een kans geven, want er begonnen al wat dingetjes te knagen bij mijn AH.
Wat ging er een wereld voor me open toen ik de nieuwe winkel binnenkwam. Ok, hij is nieuw en alles is schoon en mooi, maar ook als je daar doorheen kijkt, dan nog is het met recht een SUPERmarkt.
Wij zijn grootverbruikers van champignons, dus meteen maar op zoek. En jeetje wat zijn ze wit! Bij de Appie zijn ze vaak buin/grauw met vlekjes. Wist wel dat champignons wit horen te zijn, maar dit was echt spierwit. En nee dat was niet alleen in de openingsweek wat vriendlief suggereerde, want de 2 weken daarna waren ze nog net zo wit. Ook tomaten meegenomen anderhalve week geleden en gisteren pas gegeten. Ze zagen er nog super uit. Niks op aan te merken, niet aan de smaak en niet aan het uiterlijk. Wauw!
En mijn ontdekkingstocht ging verder. Hé een basismerk, interessant. Precies hetzelfde als de ES blijkt uit nader onderzoek, zowel smaak, verpakkingskleur en prijs. Exact hetzelfde.
En we gaan weer verder, wat veel bio producten en wat veel Oosterse en Indische producten. Ik heb altijd gedacht dat de AH hier grootmeester in was, maar bij dit aanbod valt hun assortiment echt in het niets.
Het brood. Voorheen kochten we altijd brood bij de bakker, maar dat werd me wat te duur en ik moet er speciaal naar toe, vind ik niet handig. Bij de AH is het brood (welke je ook pakt) na 1 dag keihard. Bleh...
Maar eens een halfje proberen dan, we eten toch niet zo heel veel brood. Maar misschien dat hier toch wel weer verandering in komt, want jeetje wat is dit lekker brood. En na 3 dagen is het nog steeds lekker zacht en vers. Eerste keer tarwe origine geprobeerd, nu ligt het speltbrood klaar in de broodtrommel. Ben benieuwd.
En daar kwam de kassa in zicht. Altijd spannend. Mijn weekbudget is ongeveer 70 euro, maar ik probeer altijd rond de 60 euro uit te komen. Bij de Appie, zit ik meestal rond de 75-80 euro, met soms een kleine uitschieter naar beneden als ik niet zo veel nodig heb. En dan heb ik redelijk opgelet. Als ik echt op ga letten kom ik wel wat lager uit hoor. En tadaa, eerste week 56 euro en tweede week 54 euro. Het kan dus wel zonder extra op te letten!

Wat heb ik me altijd blindgestaard op 1 aanbieder. Foei, niet meer doen!

Enige nadeel volgens de kleine man: geen kaasjes, geen worstjes en vooral geen druifjes om te proeven.

Lijkt wel een reclame praatje zo, maar dat is het niet. Ben gewoon heel erg blij met mijn nieuwe vondst!

4 opmerkingen:

  1. Heel fijn dat het zo meeviel met de nieuwe winkel. Ik ga er ook regelmatig naar toe en dan sla ik in. Maar mijn basisspul komt wel van Appie en de Natuurwinkel en van De Boer (een echte, niet de supermarkt, hoor).

    Ik wil jou HEEL ERG BEDANKEN voor jouw comment op mijn blog. Ik ben heel blij dat jij er ook aan wat hebt en dat ik het niet alleen voor mezelf opschrijf. Dank je wel!
    Liefs,
    Julia

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij halen altijd de grote boodschappen bij Appie, en de rest bij c1000 of bas.
    Maar ik ga toch echt voor de Appie.
    Wat het brood betreft, waarschijnlijk zit er broodverbeteraar in waardoor het zolang goed blijft.
    Ik vind het heerlijk dat ze veel bio hebben bij de Appie voor een redelijke prijs.

    Groeten Herma

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Toch ga ik me dan afvragen he: hoe komt het dat die champignons zo wit blijven, en de tomaten zo lang goed?? Hebben ze er wat mee gedaan?? Niet bedoeld om jouw ontdekking onderuit te halen hoor, want ook ik heb in onze vorige woonplaats boodschappen gedaan bij C1000 en dat was daar ook een hele goede en betaalbare supermarkt. En ze hebben goede aanbiedingen. Hier hebben we geen c1000 en qua kwaliteit is Appie de betere hier van de supermarkten.
    Maar groente hoort natuurlijk na een poosje minder mooi te worden, hoe vers je ze ook koopt. Ik koop liever smakelijke tomaten, met hier en daar een beurs plekje, bij de Turkse winkel (niet-biologische, dat dan weer wel) dan die prachtige gave, smakeloze tomaten van Appie. Je hoort het: ik blijf wantrouwig ten opzichte van voedsel, maar ik wantrouw elke supermarkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Jolanda, de champignons die ik vrijdag gekocht had waren gisteren ook wel een stuk minder hoor, maar nog wel goed te eten. Dat is wat ik juist bedoelde, je koopt ze in ieder geval vers, dat ze daarna minder worden is niet erg. Bij de Appie kocht ik ze al waardeloos en moest ik ze bijna dezelfde dag nog opeten.

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties op mijn blog zijn altijd welkom. Leuk om van je te horen!