donderdag 5 mei 2011

Flexitarier

Na mijn verwaterde vlees was ik al aan het minderen met vlees (jeetje het heeft een naam...)
en na het lezen van de blog van Een beetje groener ben ik me er nog eens wat meer in gaan verdiepen.

Iedereen weet dat minder vlees eten beter is voor jezelf, voor het milieu en natuurlijk voor de dieren zelf. Maar in hoeverre? De cijfers liegen er niet om.

Als alle Nederlanders twee dagen per week plantaardige vleesvervangers zouden eten in plaats van vlees, dan zou dat per jaar de CO2-uitstoot van 570.000 personenauto's schelen.

Wist je dat…

• De mondiale veehouderij 12% bijdraagt aan de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen.

• De mondiale veehouderij 30% bijdraagt aan het wereldwijde verlies van dieren- en plantensoorten op land.

• De productie van 1 kilo Nederlands rund gelijk staat aan de CO2-uitstoot van 169 autokilometers. En dat de productie van 1 kilo Nederlands rund een flinke achtertuin vergt aan landbouwgrond (47 m2). Voor een kilo Braziliaans rund is dat zelfs 289 m2.

• Er met de jaarlijkse hoeveelheid mest van al het vee in Nederland een laag mest van 2,5 meter dik in alle tuinen van Nederland kan worden gestort.

• Er voor de productie van al het vlees dat in Nederland gegeten wordt, evenveel water nodig is als 13 maal het jaarlijkse watergebruik van alle Nederlandse huishoudens.

• De consumptie van veel rood vlees en bewerkt vlees leidt tot een significant hoger risico op het ontwikkelen van hart- en vaatziekten. Het risico op hartziekten zoals een hartaanval, is 37% lager bij mannelijke vegetariers vergeleken met mannelijke niet-vegetariers.
 

• Onderzoek heeft uitgewezen dat de consumptie van veel rood vlees een significant hogere kans geeft op kanker in de darmen, slokdarm, alvleesklier, lever, longen, keel en prostaat. De consumptie van veel bewerkt vlees leidt tot een verhoogd risico op kanker in de darm, longen, prostaat en blaas. Vegetariërs hebben 40% minder kans op kanker dan mensen die vlees eten.

• We in Nederland 70% meer dierlijk vet eten dan gezond is, en ruim 50% meer eiwitten dan nodig. En dat er bovendien een wetenschappelijk verband is aangetoond tussen overgewicht en veel vlees eten.

  • Er als gevolg van dierziekten de afgelopen 15 jaar miljoenen dieren zijn afgemaakt: Q-koorts: 62.500 geiten; vogelgriep: 30 miljoen kippen; MKZ: 270.000 koeien, schapen en geiten; varkenspest: 11 miljoen varkens; BSE: 6.500 koeien.

Genoeg redenen dus om flexitariër te worden! Kijk op www.ikbenflexitarier.nl voor meer info

Moet wel bekennen dat ik nog wel moet wennen aan het eten van minder vlees. Dus als iemand een lekker recept heeft, hoor ik het graag!

5 opmerkingen:

  1. ja hoor!!
    Kijk eens op de site van het Ethisch Vegetarisch alternatief ; www.vegetarisme.be.
    Een hippe organisatie, met veel lekkere ideetjes....
    Enne...op mijn blog natuurlijk ook...;-) Maar ik ben meer en meer vegan aan het eten, en dat vinden velen "erover".
    Ik ben er echter wel van overtuigd dat je even gezond vegetariër kan zijn als vleeseter. Maar dan mag je maar 30 g vlees per dag gebruiken....want we eten idd véél te véél eiwitten , en te veel dierlijk vet. Laat je het milieu, onze toekomst en die van je kinderen, de algemene wereldgezondheid ( resistente bacteriên en nieuwe virusstammen komen voort uit intensieve veeteelt), dierenwelzijn etc etc meetellen, eet je natuurlijk beter geen vlees. Maar dat is een persoonlijke keuze.
    Ik kan je in ieder geval het boek " Dieren eten" van J. S. Foer aanraden. Gruwelijk en afschuwelijk mooi, maar het geeft wel een idee wat vleeseten veroorzaakt....
    Merci voor dit logje!!
    MV

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Flexitariër, ha ook een leuke naam. In de Ode ( tijdschrift) stond al het woord vagetariër. Ook zo'n mooi woord.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nou, ik moet ook nog wennen hoor! Vooral als ik mijn wekelijkse boodschappenlijstje maak aan de hand van een weekmenu'tje, moet ik ineens wat meer nadenken. Las trouwens op de blog van Spaarcentje over het kookboek "De dikke vegetarier". Die heb ik nu bij de bieb gereserveerd. Ben benieuwd!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Grappig woord idd.
    Wij proberen ook minder vlees te eten en wat vaker vleesvervangers.Maar ik zou het niet kunnen missen hoor

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik dacht ook zo, tot ik op een dag geen vlees meer lustte.. na een enorme zoektocht van wat dan.. want ook de vleesvervangers vond ik niet lekker.. kook ik nu heerlijk! Bovendien zijn alle vleesrecepten vega te maken.. en hoef je dus niet eens zo anders te koken... Als je bij je oude recepten wil blijven.. gehakt vervangen door vega gehakt.. je hebt vega saucijsjes, gyros, kebab, shoarma, schnitzels.. Maar dat trekt mij allemaal niet... Het enige wat ik echt echt lekker vind is seitan! Lekker met uitje, knoflook, paprika, wortel en champignon bakken, over de couscous.. jammie! Succes!

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties op mijn blog zijn altijd welkom. Leuk om van je te horen!