maandag 16 mei 2011

Zelfgebakken granen/noten/muesli koekjes

Vaak koop ik van die lekkere granenkoeken. En een lekkere mueslireep gaat er ook wel in. En ik vind het leuk om zelf te bakken. Dus dan is het idee al snel geboren: dat kan ik zelf ook! Lekkerder en veel goedkoper en misschien ook nog wel gezonder.



Ik heb geen recept gebruikt, maar zomaar wat gedaan. Daar hou ik van. Hierbij mijn eerste recept voor "mijn" koekjes. En ze waren superlekker. Ik vond ze wel wat aan de zoete kant, dus de volgende keer gebruik ik wat minder (riet)suiker.

100 gram tarwebloem
100 gram (room)boter
100 gram (riet)suiker (niet geprobeerd met honing, maar dat moet ook kunnen)
100 gram "droge mix", daar kun je dus alles in doen wat je lekker vind.
1 a 2 eetlepels melk (ligt een beetje aan je droge mix)

Daarna kleine platte rondjes van maken en 25 a 30 minuten op 175 graden (hetelucht) bakken. Ik heb ze na een kwartiertje omgedraaid en nog 10 minuutjes gebakken.

In mijn 'droge mix' zat muesli, havermoutvlokken, sesamzaad, amandelen (eerst even in de keukenmachine gehakt samen met de muesli) en zonnebloempitten (heel). Maar je kunt er ook bijv. gedroogde vruchten in doen.

4 opmerkingen:

  1. Leuk blog heb je, ga je volgen!

    Die koekjes zijn echt lekker! Heb ze van het weekend ook gemaakt maar dan zonder suiker en met een ei voor de stevigheid. Lekker! Zijn nu alweer op :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ziet er lekker uit! En als ze dan óók nog gezond zijn.....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Toevallig heb ik gister ook zoiets gemaakt maar dan zonder suiker en samen met mijn dochtertje (eerste keer samen koekjes bakken). Ik maakte ze met dadels en kokos en havervlokken en dan alleen gezoet met dadelstroop. Lekker en gezond!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Klinkt heel erg lekker Marieke.
    En zeker gezonder (en goedkoper) dan per 1 verpakt spul.
    Groetjes,
    Julia

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties op mijn blog zijn altijd welkom. Leuk om van je te horen!