dinsdag 10 mei 2011

Boodschappen doen

Afgelopen vrijdag de wekelijkse boodschappen gedaan. Altijd controleer ik mijn kassabon. Nu een keertje niet gedaan en ja hoor... een artikel dubbel aangeslagen. Weer € 2,99 teveel betaald. Ik zag het pas toen ik thuis was. Kan mezelf wel voor m'n kop slaan. Worden dure appels zo.

Vanmiddag nog even wat kleine dingetjes gehaald. Bij het vlees zag ik een klein pakje shoarmavlees liggen met een houdsbaarheidsdatum van 8 mei. Dat is 2 dagen geleden! Die heb ik dus eens mooi meegenomen en bij de kassa mijn mondje eens open gedaan. Netjes een nieuw pakje gekregen met een goede datum, helemaal gratis en voor niks. Had het eigenlijk helemaal niet nodig, maar dan hadden ze het er maar op tijd uit moeten halen! Heb ik mijn appels ook weer terug verdiend.

Iedereen weet dat er een prijsverschil zit tussen A, B en C merken en dat de C merken vaak in de onderste schappen liggen en de A merken op oog hoogte, maar misschien wel handig om nog even te noemen:

  • Vaak staat op het schap aangegeven wat het product per kilo kost. Vergelijk de kiloprijzen van producten; die zijn gemakkelijker met elkaar te vergelijken dan de stuksprijzen
  • Daaraan hangend: Let op de inhoud van een verpakking. Vergelijk niet alleen de prijs van verschillende merken, maar ook de inhoud.
  • Controleer dus altijd je kassabon om te zien of de aanbiedingen ook daadwerkelijk voor de aanbiedingsprijs zijn afgerekend
  • Let altijd op de houdsbaarheidsdatum. Soms heb je 'geluk' en krijg je een product met de goede datum gratis mee. Sommige supermarkten geven korting op korte houdsbaarheidsdata. Vlees kun je bijv. makkelijk invriezen.
  • Maak een lijstje en houd je er aan. Ik zweer bij een weekmenu waar ik mijn lijstje op aanpas, maar dat werkt niet bij iedereen.
  • Welbekend, maar misschien goed om toch nog even te noemen: koop aanbiedingen alleen als je het echt nodig hebt en voor langere tijd kunt bewaren. Groot inslaan kun je bijv. met shampoo, wasmiddel, luiers, maandverband, enz. Hier zit geen houdsbaarheidsdatum op en het eet geen brood ;)
  • Vaak lijkt vers duurder als pot/blik/diepvries maar niets is minder waar. Laatst kocht ik een hele rode kool voor anderhalf keer de prijs van een pot die we normaal hebben. Alleen na het bereiden bleek dat we van die kool 3x kunnen eten. Moet je wel het appeltje erbij tellen (dit keer wel een dure), maar verdeeld over 3 maaltijden valt dat ook wel mee.
  • En natuurlijk geen boodschappen doen als je honger hebt
  • En 1x per week boodschappen doen in plaats van elke dag kleine beetjes, want dan neem je ongemerkt toch extra dingen mee. Ik doe op vrijdag de wekelijkse boodschappen en op maandag haal ik nog wat extra vers voor de rest van de week.

3 opmerkingen:

  1. Herkenbaar. Die ene keer dat je het niet direct checkt, gaat het altijd mis. En fors ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Meestal controleer ik mijn bon nog in de winkel, vandaag ook nog 60 ct teruggekregen omdat er iets niet klopte. Ik kan er namelijk ook zo van balen als ik voor iets betaald heb wat ik niet heb gekocht...nou ja, wel heb gekocht....maar dubbel is aangeslagen dan.
    En ook ik reken prijzen om naar hoeveelheden. Dat die ik dan wel als ik maar een paar boodschappen nodig heb, want met een hele kar vol duurt dat dan toch te lang. Soms kijk ik op een doordeweekse dag dan even voor.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik las laatst ook een goede tip (werkt voor mij):
    De spullen waar je over twijfelt (dus niet de eerste levensbehoefte, zeg maar) leg je apart en voor je naar de kassa gaat bekijk je die dingetjes nog een keer en besluit dan pas of je ze meeneemt.
    Ik leg tegenwoordig heel wat terug...!

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties op mijn blog zijn altijd welkom. Leuk om van je te horen!