dinsdag 29 maart 2011

Kiemgroenten

Nu ik zo enthousiast wordt van mijn moestuintje en het "eten uit eigen tuin" ben ik me ook eens gaan verdiepen in kiemgroenten, want dat is zo ontzettend gezond en makkelijk om zelf te doen! Kiemen zijn de jonge, groene plantjes die ontspruiten uit de zaden van bijna iedere levende vegetatie waarin ze voorkomen.

Waarom is het zo gezond?
Kiemgroenten bevatten grote hoeveelheden anti-oxidanten die de vrije radicalen in ons lichaam onschadelijk maken. Vrije radicalen zijn stoffen die in het lichaam worden aangemaakt en hier de celweefsels beschadigen en het verouderingsproces versnellen.
Ook zijn kiemgroenten een goede bron van veel vitaminen en mineralen, van eiwitten, enzymen, vezels en de nucleïnezuren DNA en RNA. (die onder meer nodig zijn voor celgroei en herstel).

Bron: http://www.natuurdietisten.nl/

Ik ben eens begonnen met de mungboontjes (taugé) en de alfalfa is daarna aan de beurt.

Het is heel makkelijk om thuis zelf bonen en zaden te kiemen. Je hebt nodig: een grote (jam)pot, water, een stuk kaasdoek of katoen en onbehandelde zaden, pitten of bonen.
  • Stap 1: spoel het zaad goed af. Doe het in de pot en bedek het met een paar centimeter afgekoeld gekookt water. Dek de pot af met kaasdoek of katoen, doe er elastiek om en laat de pot een nachtje op een warme, donkere plaats staan.
  • Stap 2: spoel het zaad ‘s ochtends af met koud water. Laat het goed uitlekken, want anders verrot het zaad. Zet het terug in het donker. Herhaal dit twee keer per dag tot het zaad gaat kiemen. Zet de pot nu in een hoek van 45 graden zodat de spruiten erin omhoog kunnen groeien.
  • Stap 3: zet de pot vervolgens enkele uren in de zon op de vensterbank. Eet de kiemen dan op of bewaar ze luchtdicht afgesloten in de koelkast. Kiemgroenten zijn in de koelkast 2-3 dagen houdbaar.
Roy vind het allemaal reuze interessant groenten zaaien. Hij heeft een eigen projectje gekregen van me. Tuinkers. Jong geleerd is oud gedaan zeg maar. Hij heeft het gisteren heel netjes gezaaid, heel voorzichtig en netjes. Zo schattig als een ventje van net 2 zo geconcentreerd bezig is.

5 opmerkingen:

  1. Leuk Marieke, ben benieuwd naar het resultaat.
    Ik heb vorig jaar een artikel over kiemgroenten gekopieërd, misschien ga ik het ook nog doen...
    En wie weet schuilt er in jouw zoon wel een tuinman:-)
    Groetjes Karlina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Da's toevallig! Vorige week kocht ik ook mung-boontjes en alfalfa-zaad. Maar ik heb er nog niets meegedaan. Ik gebruik dit nog wel eens in een salade of een oosters gerecht maar vond het onzin om het telkens te moeten kopen. Dat kan ik best zelf, dacht ik! Maar nog geen oosters gerecht in de planning gehad. Ben benieuwd naar hoe het jou bevalt!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Marieke,
    Bedankt voor je reacties op mijn weblog. Leuk dat je de tiramisutaart gemaakt heb. Wat ga je in plaats van koffie gebruiken? Chocolademelk? Lijkt mij ook erg lekker trouwens. Mijn man is echt een enorme koffiedrinker, maar hij was niet weg van de tiramisu taart. Ik hou wel van koffie, drink het ook dagelijks, maar voor taarten en toetjes met koffie/mokka smaak kun je mij wakker maken:-)
    Groetjes Karlina

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik las laatst ook al iets over kiemgroenten. Het klinkt heel interessant!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Karlina: ik gebruik wel gewoon koffie, maar een beetje minder dan dat in je recept staat.
    En voor taarten en toetjes met mokka kun je mijn ook wakker maken hoor ;)

    Mungboontjes en tuinkers gaat de goede kant op!

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties op mijn blog zijn altijd welkom. Leuk om van je te horen!