donderdag 3 maart 2011

Een echt lentekind?

Ik bedacht me net dat ik zo ontzettend vrolijk wordt van dit weer. Heerlijk zonnetje, strakblauwe lucht. Zo fijn na al die sneeuw en regen van de afgelopen tijd. Maar daarna bedacht ik me meteen dat alle weertypes eigenlijk wel zijn voor- en nadelen hebben.

Winter

Er is niets heerlijker als een sneeuwpop maken of een sneeuwballengevecht met je kind(eren) en dan daarna thuis heerlijk bij de verwarming, kachel of open haard een kop warme chocomel met slagroom.
Maaaar, als je door die sneeuw en gladheid naar je werk moet, kijk je er ineens heel anders tegen aan.

Zomer


In de zomer is het heerlijk om lekker in het zonnetje te zitten met een boekje. Kind lekker in het zwembadje of in de zandbak. Zelf de voetjes ook in het badje. Heerlijk.
Maaar, als je iets te lang blijft zitten en roodverbrand uit de zon komt of in je bloedhete auto stapt zonder airco en met de raam open nog steeds alleen maar warme wind naar binnen komt, kijk je er ineens heel anders tegen aan.

Herfst

Bomen hebben de mooiste kleuren van groen tot geel en van rood tot bruin. Heerlijk in je warme bedje liggend naar de regen luisteren die enthousiast tegen het raam tikt, wetende dat jij warm en droog bent en voorlopig nergens naar toe hoeft. Daar kan ik zo van genieten.
Maaar, als je dan die ochtend door de regen en wind naar je werk moet fietsen, kijk je er ineens heel anders tegen aan.

Lente

Over de lente kan ik eigenlijk niets vervelends bedenken. Heerlijk om de knopjes aan de bomen en struiken te zien komen, om narcisjes hun kopje boven de grond uit te zien steken. Babydiertjes die overal geboren worden, de eerste zonnestralen op je bleke huid. Heerlijk. Ja ik ben in de lente geboren, maar zou ik dan ook echt een lentekindje zijn?
Nog twee weekjes en dan is het weer zover: LENTE. Ik kan niet wachten!

2 opmerkingen:

  1. Bij de gedachte aan de lente voel ik me net als dat lammetje!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geen nadelen aan lente? Hastjie! Hooikoorts!
    Grappig: iedereen lijkt altijd zo te snakken naar de lente. Ik moet toegeven dat ik de eerste zonnestralen ook absorbeer, maar eigenlijk vind ik het licht te fel, de hooikoorts verschrikkelijk en de periode op school vreselijk onrustig door alle vrije dagen. September is mijn maand. En ik ben toch ook in de lente geboren....
    Al begonnen aan het telefoonhoesje? Ben benieuwd!

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties op mijn blog zijn altijd welkom. Leuk om van je te horen!