dinsdag 15 maart 2011

Give away gewonnen, muffins, brood en smoothie

Wauw ik heb een give away gewonnen bij Marion van Anderson Cottage
Ik heb een kinderboekenpakketje gewonnen. Bedankt Marion!

Dit weekend ook heerlijke muffins gemaakt, die ik via de blog van Teunie tegenkwam op de blog van Meibloempje. Ik ben eens begonnen met de basis vanille muffin. Gewoon het recept aangehouden, wat minder suiker en een zakje vanillesuiker extra. Wat zijn ze heerlijk! Binnenkort maar eens een hartige versie proberen.

Ik ben er uit. Ik geef het op. Brood bakken is niet voor mij weggelegd. Ik heb het zuurdesembrood geprobeerd, het no knead bread, maar het is echt niet te eten. Ik kan toch redelijk koken en bakken, maar ik ben niet in de wieg gelegd voor broodbakker. Helaas. Ach ja, genoeg andere dingen om te bakken. In banket ben ik dan wel weer goed, dus dat maakt het dan weer een beetje goed.

Bij toeval ook nog iets heel erg lekkers gemaakt voor bij de muffins. Ik denk wel een verfrissende tip voor deze zomer. Handje bevroren fruit in de blender doen, met een schepje suiker of zoetstof (mag je ook weglaten) en dan aanmaken met karnemelk (melk kan denk ik ook wel, maar dan wordt het wat dunner). En je hebt een heerlijke ijskoude smoothie. Ik heb hem al met aardbeien gemaakt en met bosvruchten. Heerlijk!
Dit is de bosvruchtenvariant:

8 opmerkingen:

  1. Ze zijn lekker hé die muffins! heb ze vorige
    week ook gemaakt met jongste dochter....
    Raar, bij mij lukt brood bakken ook niet echt...
    en voor de rest wafels, cakes en allerlei
    andere bakdingen wel...
    Die smoothie ziet er heerlijk uit!
    liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gek he! Pizzadeeg wil bij mij prima rijzen maar brood bakken lukt me ook niet goed. Het blijft een raadsel.
    Ik ga dit weekend de muffins ook eens proberen, ik lees al op diverse blogs dat ze heerlijk zijn. En wat de smoothie betreft, ipv suiker een banaan erdoor, heerlijk!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ga binnenkort nog een keer brood bakken.. (ik kan het niet uitstaan dat het bij mij niet lukt.) Dan laat ik het maar een keer rijzen, dat gaat nml wel bij mij, de tweede rijs, daar gaat het fout.. Nou, dan laten we die toch weg??
    Lekker blogje schrijfje, ik ga je volgen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gefeliciteerd met je gewonnen give away!
    Broodbakken heb ik ook eens gedaan, in een broodbakmachine. Die staat nu te verstoffen in de kast... Mijn man vond het brood wel lekker, maar ik ook niet. Het is wel een vak apart denk ik...
    Je smoothie ziet er heerlijk uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een leuke blog, ik ga je zeker volgen.
    Ik heb de muffins van Meibloempje ook gemaakt,
    erg lekker. Alleen had ik erg veel beslag, voor
    16 muffins ipv 12. Had jij dat ook? of moet ik
    de holtes gewoon meer vullen?
    Groetjes Helene.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Helene, ik had dat ook inderdaad. Ik had er 15 volgens mij, dus dat kan wel kloppen.

    Jolanda, banaan is een goed idee. Bedankt voor de tip!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Marieke,
    Ik lees in je blog dat je broodbakken niet goed lukt. Het zit vooral in je recept.Ik bak al 20 jaar zelf mijn brood. Mijn recept is:
    840gram bloem,[half wit ,half bruin meel]
    2 eetl. suiker
    2 theel. zout
    2 eetl. droge gist
    2 eetl. broodverbeteraar
    3 eetl. olijfole
    450 ml water
    dit goed kneden, is het te nat;beetje bloem erbij
    te droog; beetje water erbij, 45 min rijzen,
    dan voorzichtig plat duwen op de arecht[ lucht eruit] weer rijzen 30min..dan nogeens plat duwen,dus na de eerste keer niet meer kneden, alleen maar voorzichtig plat duwen!!!
    oprollen en brood vormen. nog 1 uur rijzen,
    bakken :30 min. op 200 graden.
    Je mag me mailen als je nog vragen hebt!
    groetjes van Bastie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dank je Bastie, ik ga dit nog eens proberen en als dat niet lukt, dan geef ik het op!

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties op mijn blog zijn altijd welkom. Leuk om van je te horen!