dinsdag 8 maart 2011

Zuurdesembrood

In een eerdere blog noemde ik het al. Vorige ben ik begonnen met een zuurdesembrood.

Wat is zuurdesem?

Zuurdesem is een mengsel van water en tarwemeel waarin gistbacteriën zicht ontwikkelen. Tarwekorrels bevatten fermenten (melkzuurbacteriën) en deze zetten de aanwezige melksuikers om in melkzuren, afhankelijk van de temperatuur en vochtigheidsgraad. Hierdoor kan het deeg rijzen.
Zuurdesem bevat minder phytaten dan volkoren gistbrood. Phytaten verminderen de opname van mineralen (calcium, zink en magnesium) in het lichaam. Dus veel gezonder dan gistbrood.

Hoe maak je zuurdesem?

Het maken van zuurdesem kost minimaal een week tijd. En er zijn veel varianten op het recept, maar ik heb het zo gedaan:

Dag 1: Meng 3 eetlepels volkoren tarwemeel met 3 eetlepels (lauw) water in een kom of glazen pot (dan kun je het beter volgen) tot een dik papje. Dek de kom of pot af met een vochtige theedoek of een dekseltje (met een dekseltje half afdekken). Laat het 24 uur staan op een rustige plaats (kamertemperatuur).

Dag 2: Roer het papje 3x per dag

Dag 3: Roer het papje 3x per dag en voeg bij de laatste keer 3 eetlepels volkoren tarwemeel en 3 eetlepels water

Dag 4: Roer het papje 3x per dag en voeg bij de laatste keer 3 eetlepels volkoren tarwemeel en 3 eetlepels water (ik vond het wat dik worden en heb wat extra water toegevoegd)

Dag 5: Roer het papje 3x per dag en voeg bij de laatste keer 3 eetlepels volkoren tarwemeel en 3 eetlepels water

Dag 6: Wanneer het zuurdesem licht zurig ruikt (beetje de lucht van yoghurt) en belletjes vertoont dan is het klaar.

Het bakken van het brood, het recept

500 gram volkoren tarwemeel (je kunt ook een gedeelte bloem toevoegen, je brood wordt dan wat lichter)
125 gram zuurdesem
Ongeveer 2,5 a 3 dl water
Snufje zout

Doe het zuurdesem in een kom en voeg daarbij ongeveer de helft van het water. Meng dit door elkaar. Roer geleidelijk het meel en de rest van het water door elkaar. Kneed verder met de hand. Kneed circa 10 minuten totdat een elastisch deeg ontstaat.
Laat het deeg vervolgens 1 a 2 uur rijzen. Kneed het daarna opnieuw en geef het de gewenste broodvorm. Zet het geheel weer afgedekt weg met een doek om te rijzen. Neem hier voldoende de tijd voor. 7 uur was bij mij nog niet genoeg. Je kunt het ook een nacht laten staan om te rijzen. Bak het brood op 175 – 200 graden in een voorverwarmde oven, circa 45 minuten. De temperatuur en baktijd zijn afhankelijk van je oven. Het brood moet hol klinken als je er op klopt. Dan is het klaar.

Het resterende zuurdesem kun je daarna weer ‘voeden’ met tarwemeel en water en dit 3 dagen herhalen. Dan heb je weer voldoende voor een nieuw brood.

Het resultaat
Ik had er tijdens het hele proces een beetje een hard hoofd in, omdat het deeg niet echt rees. Uiteindelijk viel het allemaal wel mee en kwam hij in de oven nog wel redelijk omhoog, maar niet genoeg. De smaak vond ik een beetje lijken op die Duitse stevige broden. Hij smaakt best prima voor een eerste, maar het kan beter.

Wat ga ik de volgende keer anders doen
Meer zout (15 gram). Ik vond het een beetje flauw.
Eerst een zetsel maken en daarna pas het deeg (gezien bij de-kleine-dingen)
Langer laten rijzen. Ik heb het nu 7 uur laten rijzen, maar als je het zuurdesem (de starter) pas voor het eerst maakt is dat te kort gebleken)
Ook tarwebloem toevoegen. Ik had nu alleen tarwemeel, waardoor het naar mijn smaak wat te "zwaar" werd

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties op mijn blog zijn altijd welkom. Leuk om van je te horen!